2. Ouders en de school

In gesprek

De school kan niet zonder kinderen, maar ook zeker niet zonder ouders. Ouders leveren een essentiële bijdrage aan de school.

Deze bijdrage gaat verder dan alleen met elkaar praten over uw kind.
U kunt op verschillende manieren meehelpen, meedenken en meebeslissen.

Samen

Communicatie met Ouders

Een goede relatie met ouders draagt bij aan de optimale ontwikkeling van een kind.
Wij behandelen iedere ouder met respect en hebben de instelling dat er altijd een gesprek met de leerkracht en/of de directie mogelijk is.
Wij verwachten dat dit respect wederzijds is. Als je naar elkaar luistert en elkaar serieus neemt dan worden veel onduidelijkheden opgelost.

Als u iets wilt bespreken dan vinden we het prettig als u van tevoren hiervoor een afspraak maakt met de leerkracht of de directie.

De website

Onze school heeft een leuke en informatieve website voor ouders en kinderen.
Hierop vindt u informatie over de schoolorganisatie, de jaarkalender, nieuws en verder alles wat te maken heeft met het onderwijs op onze school. Zie www.pbsheemstede.nl

Parro

Nieuws wat u moet weten, inschrijvingen voor oudergesprekken, etc kunt u lezen in Parro. Hiervoor ontvangt u een persoonlijke code die u dient te activeren zodra uw kind bij ons op school gaat starten. Iedere vrijdag ontvangt u van de leerkracht van uw kind een terugblik op de week.

Informatie aan het begin van het schooljaar

We starten het schooljaar met een inloop. Tevens ontvangt u een flyer met informatie uit de bouw van uw kind.
In de flyer vindt u, een voorstelronde van de leerkrachten uit de bouw, informatie over het aanbod en de dagelijkse gang van zaken.

In eerste schoolmaand vindt ook een ouderavond plaats. Deze ouderavond staat in het teken van elkaar ontmoeten en kennismaken met de school: hoe ziet een schooldag eruit, welke methodes gebruiken we, hoe werken we op school, ed.

Nieuws vanuit de directie

De schoolleiding zal om de week een nieuwsbrief aan de ouders versturen met nieuws uit de school, leerkrachten die zichzelf voorstellen, foto’s van schoolactiviteiten en een stukje visie uitleg.

Oudergesprekken over de vorderingen van uw kind

Zie jaarkalender voor periode ouder/kindgesprekken.

Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zullen individuele afspraken worden gemaakt. In overleg kan eens per 6 weken een gesprek (30 minuten) worden gepland.

Kijkje in de bouw

In de loop van het schooljaar nodigen wij u een aantal keer uit om een kijkje te komen nemen in de bouw van uw kind(eren). Wij vinden het belangrijk u te laten zien hoe wij ons onderwijs vormgeven en hoe de kinderen op onze school les krijgen en leren.

Thema afsluiting

Voor zowel het kijkje in de bouw als voor de thema avond kunt u de betreffende datum vinden op onze jaarkalender in Parro.
Met een aantal schoolbrede thema’s sluiten wij dit als school gezamenlijk af. U kunt dan door de school alle werkjes van de leerlingen vinden, mee doen aan quizzen, rondkijken en genieten.

Afspraken met ouders

Afspraken samenwerking tussen ouders en school

Het is vanzelfsprekend dat school en ouders goed met elkaar samenwerken in het belang van hun eigen en andermans kinderen. Maar waar bestaat dat samenwerken uit? Wat wordt er dan van u verwacht en wat kunt u van school verwachten? We zetten het hieronder op een rij.

Prinses BeatrixschoolOuders/ verzorgers
De school draagt zorg voor goed onderwijs zoals beschreven in schoolplan en schoolgids.De ouders/ verzorgers onderschrijven de inhoud en uitgangspunten van schoolgids en schoolplan.
De school heeft in de schoolgids een aantal protocollen opgenomen of verwijst er naar. O.a.: Pestprotocol Protocol toelating en verwijdering van leerlingen KlachtenregelingDe ouders/verzorgers steunen de school bij de uitvoering van de diverse protocollen zoals het pestprotocol.
De school informeert in ieder geval 2 x per jaar de ouders over de vorderingen en het welbevinden van hun kind.De ouders/verzorgers tonen belangstelling in de vorderingen van hun kind door naar rapportavonden en de informatieavond te komen.
Eventuele (leer- en/of gedrags-)problemen worden zo spoedig mogelijk met de ouders besproken.De ouders/verzorgers informeren de school als hun kind problemen heeft in de thuissituatie of op school.
Bij leer- en/of gedragsproblemen reageert de school alert. Het zorgplan is hierbij uitgangspunt. De school informeert de ouders over de te nemen stappen, het eventuele plan van aanpak en evalueert dit op vastgestelde tijden.De ouders/verzorgers verlenen medewerking het kind op te nemen in een zorgtraject* en eventueel de leerling te bespreken met beroepskrachten of hulpverleners van buiten de school.
De school zorgt ervoor dat de wettelijk verplichte lesuren worden gegeven.De ouders/verzorgers maken afspraken met externe hulpverleners en artsen in principe buiten schooltijd.
De school houdt zich aan de schooltijden zoals deze in de schoolgids vermeld zijn. De kinderen krijgen verlof volgens de bepalingen van de leerplichtwet.De ouders/verzorgers vragen voor hun kind tijdig bij de directie verlof aan en houden zich aan de leerplichtwet.
De ouders/verzorgers worden tijdig geïnformeerd over zaken die de school en de leerlingen betreffen.De ouders/verzorgers lezen de informatie en vragen indien nodig om toelichting.
De school respecteert de cultuur en de geloofsovertuiging van de ouders.De ouders/verzorgers respecteren en ondersteunen de grondbeginselen zoals beschreven in het schoolplan en de schoolgids.
De school spant zich ervoor in eventuele conflicten op te lossen. Samen met de ouders werkt de school aan een leefbare en veilige school. Een van de zaken die daarbij horen, is dat iedereen op onze school respectvol met elkaar omgaat en met elkaar communiceert. Als dat onverhoopt niet het geval is, dan spreken we elkaar daarop aan en staat ieder open voor een goede oplossing.De ouders/verzorgers onderschrijven het belang van en werken mee aan een leefbare en veilige school. Een van de zaken die daarbij horen, is dat iedereen op onze school respectvol met elkaar omgaat en met elkaar communiceert. Als dat onverhoopt niet het geval is, dan spreken we elkaar daarop aan en staat ieder open voor een goede oplossing.

Informatie gescheiden ouders

De school informeert ouders over de prestaties en het welbevinden van uw kind. Ons uitgangspunt is dat het belang van uw kind voorop moet staan. Dat is er in het algemeen bij gediend als beide ouders goed op de hoogte zijn van wat er op school gebeurt, óók als zij gescheiden zijn. Daarom hebben wij een protocol Informatievoorziening gescheiden ouders. Hierin kunt u lezen op welke manier de school gescheiden ouders informeert. Op basis van het protocol weet u wat u van de school mag verwachten, wat de school van u  verwacht en wat u zelf kunt doen om de ontwikkeling en vorderingen van uw kind goed te blijven volgen. U kunt dit protocol vinden op de website van TWijs of aan de school vragen een exemplaar aan u te overhandigen.

Ouderparticipatie

Meedenken en meebeslissen

Buiten het met elkaar praten vinden wij het ook belangrijk dat de ouders betrokken zijn binnen de school. Op welke manier dat kan kunt u hier lezen.

Medezeggenschapsraad (MR)

De medezeggenschapsraad is een zelfstandige adviescommissie, die inspraak heeft op de school.  

Doel is om gezamenlijk de school verder te ontwikkelen voor iedereen en in het bijzonder leerlingen, leerkrachten en ouders. In deze commissie zitten ouders en leerkrachten. De MR van de PBS bestaat uit drie ouders en drie leerkrachten. De oudervertegenwoordiging wordt gekozen middels stemrecht van alle ouders. De zitting is 3 jaar. De vertegenwoordiging van de leerkrachten wordt door het team bepaald. 

De MR gaat in gesprek met de schoolleiding over uiteenlopende onderwerpen die met school te maken hebben Soms heeft de MR wettelijke bevoegdheden. De MR heeft instemmingsrecht, adviesrecht en initiatiefrecht. De Wet medezeggenschap op scholen (2007) heeft verplicht dat elke school een MR moet hebben,  

De MR van de PBS beschikt over een fonds waarin ouders een vrijwillige bijdrage doen. Van deze bijdrage financieren we extra activiteiten en projecten die het onderwijs ondersteunen. U kunt hierbij denken aan thema gerelateerde excursies. Lezingen/voorstellingen op school, aanschaf van extra didactische materialen of inzet van een vakleerkracht. De MR staat in contact met de oudercommissie. De MR beheert de vrijwillige ouderbijdrage en maakt een plan en begroting ter besteding.  

De MR staat in contact met de directie van de school. Gezamenlijk wordt de agenda bepaald. De directie sluit op uitnodiging  aan bij de vergadering. Er wordt zo’n zes keer per jaar vergaderd. De MR heeft ook contact met de GMR van de scholenkoepel Twijs. 

Heeft u een vraag aan de MR? Wij zijn bereikbaar via de mail op: MR@pbs-heemstede.nl 

De MR bestaat uit de volgende leden:

De oudergeleding:

Marleen de Boer
voorzitter

Grietje Mellema
penningmeester

Alexa Oosterling
secretaris

De leerkrachtengeleding:

Danielle van Herwerden
leerkracht kleuterbouw

Erik op ’t Veld
leerkracht middenbouw

Nienke Zoetemeijer
leerkracht onderbouw

Namens bevoegd gezag de directie:

Lisette Vlek
Directeur

Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) is een overkoepelende raad voor alle scholen die aangesloten zijn bij de stichting TWijs. De GMR adviseert het bestuur en heeft advies- en instemmingsrecht aangaande bepaalde voorstellen en voorgenomen besluiten van het bestuur die alle scholen aangaan. De medezeggenschap over zaken die alleen een afzonderlijke school betreffen, wordt uitgeoefend door de medezeggenschapsraad (MR) van de school zelf. De GMR richt zich dus alleen op bovenschools beleid. Aan de GMR zijn commissies verbonden. Zij bereiden onderwerpen voor die de GMR moet behandelen, bijvoorbeeld onderwerpen waarover het bestuur advies of instemming van de GMR vraagt.

De GMR bestaat uit 7 ouders en 7 personeelsleden, in totaal 14 leden dus. Zij zijn als ouder of als personeelslid verbonden aan een van de scholen van TWijs. In de GMR vertegenwoordigen zij echter niet het specifieke belang van hun school, maar dat van álle TWijs-scholen. Elk GMR-lid onderhoudt contact met de MR van één of meerdere scolen. Daardoor weten GMR en MR van elkaar wat er leeft en speelt op de scholen. Het medezeggenschapsstatuut en de reglementen voor de GMR en de MR vindt u op de website van TWijs.

De Oudercommissie (OC)

De oudercommissie helpt, met medewerking van heel veel ouders, bij het organiseren van tal van activiteiten op school. Zo wordt de komst van Sint Nicolaas mogelijk gemaakt en helpen zij bij de organisatie van het jaarlijkse eindfeest. Ook bij de voorbereiding van de kerstviering, het paasontbijt, de schoolreis en de sportdag is de oudercommissie actief. Onder het takenpakket van de oudercommissie vallen oa: het versieren van de school voor de decemberfeesten, de luizenbestrijding en de boekenmarkt. Al deze activiteiten worden bekostigd uit de activiteitenbijdrage, die de oudercommissie beheert.

U kunt de OC benaderen door te mailen naar OC@pbs-heemstede.nl

De oudercommissie bestaat uit de volgende leden:

Voorzitter:
Bregje Maes

Penningmeester:
Eelke Visscher

Secretaris:
Marie-Ange van Westerhoven

Leden:

Jaap van Andel

Sebastian Hensler

leerkrachten: Myrthe Heems, Cindy Obdam en Marloes van der Klugt

Activiteitenbijdrage

De oudercommissie vraagt van de ouders een vrijwillige bijdrage per kind per jaar.
Dit geld wordt gebruikt voor de vieringen en feesten op school bv. Sint, kerst enz.

Ook worden onder andere het schoolreisje en de sportdag ervan betaald . Voor leerlingen, die de school na 1 januari binnenkomen geldt een aangepaste vrijwillige bijdrage.
Daarnaast wordt aan de ouders van de leerlingen van groep 8 een extra bijdrage gevraagd i.v.m. het schoolkamp. De betaling geschiedt middels Schoolkassa.

Ouderpanel

Twee keer per schooljaar organiseren we een ouderpanel. Een ouderpanel is een laagdrempelige, rechtstreekse manier om met een (wisselende) groep ouders in gesprek te gaan of hen te bevragen over het onderwijs op onze school. Het onderwerp van het ouderpanel kan variëren en in principe wisselt met elk volgend gesprek ook de samenstelling van de groep ouders die aan het panel deelneemt. Het ligt voor de hand dat de onderwerpen die ter sprake komen nauw samenhangen met de belangstelling van ouders. Zoals de wijze waarop de school met ouders omgaat en communiceert, de veiligheid, de schoolregels, het huiswerk, de tussenschoolse opvang, ect.. een ouderpanel levert adviezen en verbeterpunten van ouders op over hoe iets school beter kan verlopen.

De opbrengsten van het ouderpanel worden in het MT en in het team besproken. Cruciaal is dat er voor de adviezen en verbeterpunten draagvlak moet zijn bij zowel de ouders als de school. Wanneer dat het geval is kunnen deze –op de korte of iets langere termijn- in praktijk worden gebracht.

Het spreekt voor zich dat beargumenteerde besluiten om voorgestelde adviezen en verbeterpunten wel of niet op te pakken goed met de ouders gecommuniceerd moeten worden in het besluitvormings –en uitvoeringsproces.

Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via Parro. De data voor het ouderpanel kunt u vinden op de jaarkalender.

Ouders helpen op school

Klassenouders

Iedere groep heeft twee klassenouders. De klassenouders ondersteunen de leerkrachten van de groep bij het organiseren van activiteiten. Ook zijn de klassenouders een aanspreekpunt voor ouders die praktische vragen hebben (bijvoorbeeld als hun kind voor het eerst bij ons op school komt).

Hulpouders

Veel ouders zetten zich actief in voor onze school. Veel activiteiten zoals begeleiding bij excursies zijn ondenkbaar zonder de inzet van ouders. U kunt zich voor de diverse activiteiten opgeven bij de groepsleerkracht of de klassenouders.