7. Veiligheid

Regels, afspraken en protocollen

De veiligheid van kinderen, ouders en medewerkers zijn een belangrijk gegeven binnen onze school en binnen ons bestuur.

Wij werken met een veiligheidsplan waarin de afspraken rond de beleidsaspecten, sociale en grensoverschrijdende aspecten van veiligheid zijn beschreven.

Om deze veiligheid te kunnen waarborgen hebben we een aantal afspraken in onze schoolgids beschreven.

Calamiteiten

Bedrijfshulp- verlening

Wij beschikken op school over een aantal leerkrachten die tevens BHV’er zijn. Zij volgen regelmatig trainingen om hun kennis en vaardigheden te optimaliseren.

Waar moeten we heen?

Ontruimingsplan

Het uitgangspunt van een ontruimingsplan is, dat hulp geboden kan worden totdat externe hulpverleners als politie, brandweer of ambulancedienst ter plaatse zijn en de hulpverlening overnemen.

Minstens twee maal per jaar wordt er een oefening voor de gehele school gehouden.

EHBO

Medisch handelen op school

Medicijnverstrekking en medisch handelen

Als leerlingen op school pijn hebben, zoals hoofdpijn, buikpijn, oorpijn of pijn door een insectenbeet, is de leerkracht voor hen meestal het eerste aanspreekpunt. Met eenvoudige middelen, zoals paracetamol, zijn dergelijke klachten eenvoudig te verhelpen. Daarnaast krijgen leerkrachten verzoeken van ouders of verzorgers om hun kinderen door de arts voorgeschreven medicatie toe te dienen. Ook wordt er werkelijk medisch handelen van leerkrachten gevraagd zoals het toedienen van een injectie, het geven van sondevoeding, et cetera. Als dit soort medische handelingen op school kunnen worden uitgevoerd, kunnen sommige kinderen gemakkelijker een reguliere school bezoeken. Het brengt echter ook risico’s met zich mee. TWijs-scholen werken daarom vanuit een Medicijnprotocol. Dit protocol is gebaseerd op het voorbeeldprotocol van de PO-raad. Dit medicijnprotocol, in te zien op school, geeft een richtlijn voor scholen in de volgende drie te onderscheiden situaties: 

  • de leerling wordt ziek op school; 
  • het verstrekken van medicijnen op verzoek van ouders en 
  • medische handelingen.

Bij ernstige calamiteiten: situatie inschatten en bij twijfel altijd 112 bellen.

Op www.pbsheemstede.nl vindt u ons protocol medisch handelen

Schade

Verzekeringen

Schoolongevallenverzekering

De scholen van TWijs zijn verzekerd in het geval van schoolongevallen. Leerlingen zijn daardoor tijdens de schooluren en op weg naar en van school verzekerd tegen de financiële gevolgen van een ongeluk.
Ook bij uitstapjes of sporttoernooien die door school georganiseerd worden, zijn deelnemers en begeleiders verzekerd. Ook hierbij geldt dat de verzekeraar bepaalt of tot een uitkering wordt overgegaan. Daarvoor moet aan de polisvoorwaarden zijn voldaan. De uitkeringen kennen een maximum.
Geneeskundige en tandheelkundige kosten worden – tot een bepaald maximum – uitsluitend vergoed wanneer de eigen ziektekostenverzekering van ouders/verzorgers de kosten niet of niet volledig voor haar rekening neemt (bijvoorbeeld in verband met eigen risico).
Voor vragen over de verzekering kunt u terecht bij de schoolleiding.

Algemene aansprakelijkheid

Alle TWijs-scholen zijn verzekerd tegen algemene aansprakelijkheid. Dit geldt voor gevallen waarin een leerling schade lijdt door een onrechtmatige daad van personen die werkzaamheden voor de school verrichten. Een voorbeeld: een leerling heeft haar kleding beschadigd door een uitstekende spijker. Dan is de school aansprakelijk. De school moet immers altijd zorgen voor een veilige speel- en werkomgeving voor leerlingen en werknemers. (Aan dit voorbeeld kunnen geen rechten worden ontleend.)
De school is in principe niet aansprakelijk voor het doen en laten van de leerlingen. Voor schade die de leerling zélf aanricht, legt de wetgevende verantwoordelijkheid niet bij de school, maar – afhankelijk van de leeftijd – óf bij de leerling zelf, óf bij de ouders/wettelijke vertegenwoordigers. Een voorbeeld: er scheurt een jas doordat twee kinderen vechten of bij spel. De school kan dat niet altijd voorkomen en
hoeft de schade niet te vergoeden. Het is daarom belangrijk dat ouders een particuliere aansprakelijkheidsverzekering hebben.
De verzekeraar bepaalt of de school aansprakelijkheid moet opnemen en voor welk bedrag; dat doet de school niet zelf.

Eigendommen leerlingen

Regelmatig raken (waardevolle) spullen van leerlingen zoek of beschadigd. Dit is helaas bij kinderen niet te voorkomen. De school is niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor verlies van of schade aan eigendommen van leerlingen; dit valt daarom niet onder de aansprakelijkheidsverzekering van de school. Dit staat nadrukkelijk in de wet om discussies over aansprakelijkheid te voorkomen. De eigenaar van de spullen is zelf aansprakelijk voor zijn spullen, in dit geval de leerling/ouders.

Dit neemt niet weg dat het heel vervelend is wanneer er spullen wegraken of kapot gaan, zeker omdat dit bij basisschoolleerlingen nogal eens voorkomt. Verus, de Vereniging voor Katholiek en Christelijk Onderwijs, biedt aan ouders de mogelijkheid hiervoor een verzekering af te sluiten. Meer informatie is op te vragen bij de directeur.

Voorzichtig

Privacy

Om onze leerlingen onderwijs te kunnen geven hebben wij van iedere leerling en zijn of haar ouders een aantal persoonsgegevens nodig. Deze gegevens worden in ons leerling administratie systeem Parnassys vastgelegd. Uiteraard mag u van de school verwachten dat wij daar uiterst zorgvuldig mee omgaan en deze gegevens uitsluitend voor onderwijsdoeleinden gebruiken. In een aantal gevallen worden bepaalde, minimale persoonsgegevens ook uitgewisseld met derde partijen. Soms is dat een wettelijke verplichting. Zo wisselen we bijvoorbeeld leerlinggegevens uit met het ministerie, dat is nodig om bekostiging voor ons onderwijs te verkrijgen. In andere gevallen is het noodzakelijk voor goed onderwijs, bijvoorbeeld voor het volgen en begeleiden van onze leerlingen. Er worden bijvoorbeeld gegevens uitgewisseld met educatieve uitgeverijen die digitaal lesmateriaal uitgeven waarvan wij op school gebruik maken, met inbegrip van de toetsen waarmee we de vorderingen van onze leerlingen kunnen volgen. Deze programma’s zijn beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van onze school. Het is deze derde partijen niet toegestaan verzamelde gegevens voor andere doeleinden te gebruiken dan vooraf is afgestemd en vastgelegd. Een register van de partijen met wie wij gegevens uitwisselen is op school ter inzage aanwezig. Voor ons is het uitgangspunt dat we alleen dan persoonsgegevens aan derde partijen verstrekken als dat noodzakelijk is voor goed onderwijs en als het belang van onze leerlingen ermee is gediend. En ook dat we niet méér gegevens uitwisselen dan strikt noodzakelijk is. Omdat privacy een gevoelig onderwerp is overlegt de schooldirectie zo nodig vooraf met de MR.

De PO-Raad, de vereniging van de scholen in het primair onderwijs, voert namens onze sector overleg met de leveranciers van digitale onderwijsmiddelen over gedragsregels, overeenkomsten en de mogelijkheden om persoonsgegevens te anonimiseren. Het helpt ons om met elk van de derde partijen die in ons register staan tot waterdichte afspraken te komen over privacy bescherming. Een convenant “Digitale Onderwijs-middelen en Privacy” is afgesloten tussen diverse leveranciers en de PO-raad. Veruit de meeste uitgeverijen waarmee TWijs en/of onze school gegevens uitwisselt, zijn aangesloten bij dit convenant. Met deze partijen sluiten wij verwerkersovereenkomsten af gebaseerd op de model verwerkersovereenkomst behorend bij het convenant. Met partijen die niet zijn aangesloten, sluit TWijs vergelijkbare overeenkomsten af.

Als er leerlinggegevens worden uitgewisseld met andere organisaties, dan vragen we u daar vooraf middels een antwoordformulier toestemming voor. Dat herhalen wij jaarlijks.

Hetzelfde geldt voor het gebruik van foto’s en video- opnamen van leerlingen op bijvoorbeeld de website van onze school.

Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Als de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u vragen die specifieke gegevens te laten verwijderen. Voor vragen of het uitoefenen van uw rechten, kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind, of met de schooldirecteur.

Op onze school hebben we een privacyreglement. Hierin staat beschreven hoe we op school omgaan met leerling gegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. Dit reglement is met instemming van de GMR vastgesteld.

Opmerkingen of wensen

Klachtenregeling

Klachtenregeling

Overal gaan wel eens dingen mis of ontstaan er misverstanden. Mocht u het op bepaalde punten niet eens zijn met ons, of klachten hebben over de gang van zaken op school, dan kunt u onderstaande route volgen. Klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over de begeleiding van leerlingen, (straf)maatregelen of beslissingen van de directie of leerkrachten, beoordeling van leerlingen, de praktische organisatie, maar ook over discriminerend gedrag, seksuele intimidatie of ongewenste intimiteiten.

Onderstaand vindt u de meest wenselijke ‘route’, bestaande uit vier stappen die u kunt doorlopen om een klacht in te dienen. Daarnaast zijn er op school, bij het bestuur en extern mensen die u kunt raadplegen om u te helpen bij het indienen van uw klacht; deze worden in de volgende paragraaf ‘Hulp bij uw klacht’ besproken.

Daarnaast kunt u altijd terecht bij de landelijke klachtencommissie.

De route

  1. U bespreekt uw klacht bij voorkeur eerst met de direct betrokkene, bijvoorbeeld de leerkracht van uw zoon of dochter. Samen zoeken we naar een goede oplossing.
  2. Als dat voor u niet het gewenste resultaat oplevert, dan kunt u een afspraak maken met de directeur.
  3. Als u er met de school niet uitkomt, of als uw klacht over de directeur gaat, kunt u zich wenden tot TWijs (het bestuur). Eerst heeft u een voorgesprek met de bestuurssecretaris, daarna gaat u in gesprek met het bestuur. Ons schoolbestuur heeft het landelijke model klachtenregeling ondertekend (zie klachtenregeling TWijs op de website). Hoewel er sprake kan zijn van verschillende belangen, is ons er alles aan gelegen klachten zorgvuldig en met respect voor de betrokkenen af te handelen.
  4. Indien het voor u niet wenselijk of mogelijk is om een klacht rechtstreeks te bespreken, bijvoorbeeld vanwege de aard van de klacht, of als afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO); zie paragraaf Landelijke klachtencommissie hieronder.

Hulp bij uw klacht

  • Contactpersoon op school

Om u zo goed mogelijk te ondersteunen bij het indienen van een eventuele klacht, is er op elke school tenminste één contactpersoon bij wie u terecht kunt. Deze contactpersoon kan u informeren over de Klachtenregeling en kan u in contact brengen met een van de externe vertrouwenspersonen voor TWijs.

Op onze school is contactpersoon: Tahnee Jimmink

De contactpersoon van de school belt eerst zelf met de vertrouwenspersoon voor TWijs en geeft aan dat er een klager is die contact wil opnemen. Dan wordt afgestemd wanneer de klager zelf telefonisch contact kan opnemen. Vervolgens worden het telefoonnummer/e-mailadres en datum/tijdstip doorgegeven waarop kan worden gebeld.

  • Vertrouwenspersoon TWijs

De vertrouwenscontactpersoon van TWijs gaat na of door bemiddeling een oplossing bereikt kan worden. Zo niet, dan begeleidt hij de klager desgewenst bij de verdere procedure. Ook kan hij, indien noodzakelijk of wenselijk, doorverwijzen naar andere instanties gespecialiseerd in opvang en nazorg.

De vertrouwenspersoon voor TWijs is de heer (Leo) Deurloo. Hij is bereikbaar via de schoolcontactpersoon.

  • Externe vertrouwenspersoon GGD Kennemerland

TWijs is aangesloten bij de afdeling Jeugdzorg van de GGD Kennemerland. Daar zijn enkele medewerkers beschikbaar als externe vertrouwenspersoon. Zij zijn rechtstreeks, zonder tussenkomst van anderen, bereikbaar via 0900 0400 682. Deze externe vertrouwenspersonen ondersteunen het proces rondom een klacht. Zij rapporteren niet over wie er klaagt; wel kunnen zij het bevoegd gezag informeren over de aard van klachten. Uiteraard is deze informatie niet herleidbaar tot de klager.

  • Vertrouwensinspecteur

Bij klachten rond geweld en seksuele intimidatie of seksueel misbruik kan iedereen – dus ook een kind –rechtstreeks contact opnemen met de vertrouwensinspecteur van de inspectie onderwijs via 0900 111 3 111.

Landelijke klachtencommissie

De landelijke klachtencommissie, GCBO, beheert enkele onafhankelijke klachtencommissies die ingediende klachten onderzoeken en advies uitbrengen aan het bevoegd gezag en aan de direct betrokkenen (klager en aangeklaagde). U kunt er te allen tijde terecht om een klacht in te dienen. Contactgegevens:, Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, tel. 070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur), e-mail info@gcbo.nl, website www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl.

Niet onderhandelbaar

Schoolregels en afspraken

Gouden regels

Om de school tot een veilige leeromgeving te maken hebben we schoolbreed 3 gouden regels waar iedereen zich aan houdt:

  • Ik leer en laat anderen leren.
  • Ik praat aardig.
  • Ik ga zorgvuldig om met de spullen van een ander.

Aanvullende afspraken voor de leerlingen

  • Om 08.25 wordt er gebeld. De leerlingen gaan tussen 08.20 en 08.30u zelfstandig naar binnen.
  • In de pauzes gaan alle kinderen naar buiten.
  • Op de stoep en op het schoolplein loop je met de fiets aan de hand. Je fiets plaats je in de fietsenstalling. Leerlingen van groep 5 t/m 8 stallen hun fiets aan de kant van de Bernard Zweerslaan. De leerlingen van groep 1 t/m 4 stallen hun fiets aan de kant van de Von Brucken Focklaan (kleuteringang).
  • Mobiele telefoons worden enkel gebruikt op school na overleg met de leerkracht.

Afspraken voor de ouders

  • Voor 08.25 is uw kind aanwezig op het schoolplein.
  • Alleen op maandag mag u met uw kind mee naar de klassen. De uitzondering is groep 1-2: groep 1 mag elke dag gebracht worden tot in de klas en groep 2 tot aan de deur.
  • Een gesprek met de leerkracht kan alleen voor 08.25 uur of via de mail en na schooltijd.
  • Honden blijven buiten het schoolplein.
  • In verband met de veiligheid: parkeren rond school alleen op de daarvoor bestemde plekken.

Een probleem

Anti-pestprotocol

Een onderwijsprotocol tegen pesten probeert door samenwerking het probleem van het pestgedrag bij kinderen aan te pakken. Hiermee willen we het geluk, het welzijn en de toekomstverwachting van de kinderen verbeteren.

De medezeggenschapsraad, directie en het personeel van de Prinses Beatrixschool verklaren het volgende:

Pesten is een wezenlijk en groot probleem. Pestgedrag is schadelijk tot zeer schadelijk voor kinderen, zowel voor slachtoffers als voor de pesters. Dit ernstige probleem moet aangepakt worden, in het bijzonder door de ouders en de leerkrachten. Medezeggenschapsraad, directie en personeel moeten zo goed mogelijk samenwerken met leerlingen en ouders om het probleem “pesten” op te lossen.

De ondertekenaars van dit protocol verplichten zich tot het volgende:

  • hulp bieden aan het gepeste kind
  • hulp bieden aan de pester
  • hulp bieden aan de zwijgende middengroep
  • hulp bieden aan de leerkracht
  • hulp bieden aan de ouders
  • het bewust maken en bewust houden van alle betrokkenen van het probleem
  • het gericht voorlichten van alle betrokkenen van de Prinses Beatrixschool.
  • het aanstellen van een vertrouwenspersoon op school
  • het aanleggen van toegankelijke, goede informatie over het probleem “pesten”

Elke twee jaar wordt dit protocol geëvalueerd en zondig bijgesteld. U kunt ons anti-pestprotocol inzien op de website: www.pbsheemstede.nl

Aandacht voor

Kindermishandeling en huiselijk geweld

Het team hanteert samen met de andere scholen van het samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode beschrijft welke stappen een school moet doorlopen bij het signaleren en handelen van (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling. Het doel hiervan is dat sneller en adequater wordt gehandeld en dat daardoor minder kinderen worden geconfronteerd met geweld en mishandeling. De meldcode ligt ter inzage bij de schoolleiding.

Samenwerkingsinstrument

Verwijsindex

Bij vermoeden van kindermishandeling zal de school meestal de stappen van de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling zetten. Daarnaast kan er een melding worden gedaan in de Verwijsindex risicojongeren (0-23 jaar). Dit is een digitaal samenwerkingsinstrument voor professionals zoals leerkrachten, hulpverleners en begeleiders. Het doel van de Verwijsindex is dat professionals met elkaar in contact komen als zij voor eenzelfde kind signaleren dat het in zijn ontwikkeling bedreigd wordt. Het doel daarvan is een gezamenlijke aanpak van de problematiek van de leerling en zijn gezin. De Verwijsindex is opgenomen in de wijziging van de Wet op de jeugdzorg en daarmee wettelijk verplicht voor alle professionals in de jeugdketen.

Meldplicht en aangifteplicht bij seksuele intimidatie en geweld

Schoolleiding, contactpersonen en vertrouwenspersonen behandelen klachten van ouders/leerlingen zorgvuldig. Als het bestuur van TWijs klachten van ouders en leerlingen krijgt over situatie waarbij mogelijk sprake is van (een vermoeden van) ontucht, aanranding of een ander zedendelict, is het bestuur verplicht om aangifte te doen bij politie of justitie. Alleen dan is gerechtelijke vervolging mogelijk.

Daarnaast hebben personeelsleden meldplicht: als zij vermoeden of weten dat een medewerker van school een zedenmisdrijf pleegt, moeten zij dit melden bij de directie of het bestuur. Alleen zo kan het
bevoegd gezag daadwerkelijk op de hoogte worden gebracht van een mogelijk strafbaar feit.
De aangifte- en meldplicht gelden als een medewerker van de school een zedenmisdrijf pleegt. Onder ‘medewerker’ wordt hier verstaan zowel personeelsleden als personen die buiten dienstverband werkzaamheden verrichten voor de school, zoals stagiairs, schoonmaakpersoneel, uitzendkrachten en
vrijwilligers.
De meldplicht geldt voor alle personeelsleden. Ook contactpersonen en interne vertrouwenspersonen die binnen hun taakuitoefening informatie krijgen over vermeende zedendelicten, hebben de verplichting om het bevoegd gezag onmiddellijk te informeren. Interne vertrouwenspersonen kunnen zich in dit geval niet op hun geheimhoudingsplicht beroepen.