Opbrengstgericht werken
Dit houdt in dat we doelen stellen aan ons onderwijs, niet alleen op het gebied van rekenen en taal, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Onze ambitie is dat we het beste uit alle kinderen willen halen en aansluiten bij hun onderwijsbehoefte.
De ontwikkeling
Het leerlingvolgsysteem
Wij vinden het belangrijk om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Dit doen we op cognitief gebied en op sociaal emotioneel gebied. De cognitieve voortgang van onze leerlingen volgen we middels de methode gebonden toetsen en middels de IEP. Methode gebonden toetsen nemen we regelmatig af om te controleren of de aangeboden stof door de leerlingen begrepen wordt. Dit geeft ons handvatten om extra te ondersteunen in de klassen. De IEP biedt ons de mogelijkheid tot het structureel volgen van de onderliggende vaardigheden van kinderen. De resultaten van de IEP-toetsen zijn landelijk genormeerd wat de mogelijkheid geeft tot het vergelijking van de resultaten met het landelijk gemiddelde. Het geeft ons inzicht in het algemeen niveau van een groep en laat zien waar eventuele hiaten zitten die wij als school moeten oppakken. Ook op individueel niveau geeft het ons deze inzichten. Wij vinden het belangrijk de IEP toetsen niet te benaderen als afrekenmiddel van kind of school of als vaststaand niveau van een leerling. Een toets is altijd een momentopname en zegt iets over een scala aan vaardigheden. Het afname moment is onderhavig aan vele factoren die van invloed kunnen zijn op het resultaat.
Vooral jonge kinderen hebben een grillige ontwikkeling waardoor de toetsen soms geen passend beeld schetsen van de mogelijkheden van de leerling. Wij zullen hierover altijd met ouders in gesprek gaan. Op sociaal emotioneel gebied volgen wij ook de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit doen wij middels het afnemen van een sociogram in de klas en middels een groepen observatielijst vanuit Klassenkracht. Daarnaast vullen de kinderen binnen de IEP de onderdelen Hart en Handen in. Wij vinden het erg belangrijk te weten hoe sociaal vaardig onze leerlingen zijn en vooral of het welbevinden voldoende is. Leerlingen die zich niet prettig voelen zullen niet tot leren komen.
Voor meer informatie over de IEP kunt u de website bezoeken: www.bureau-ice.nl
Verslaglegging
Het leerling dossier
Wij werken met een digitaal leerling dossier. Hierin worden de gegevens over een leerling bewaard. Het dossier bestaat uit twee delen. Een administratief gedeelte en een inhoudelijk gedeelte. Het inhoudelijke gedeelte is gericht op onderwijskundige aspecten, eventuele begeleiding en gespreksverslagen. De toetsresultaten maken ook deel uit van het leerlingvolgsysteem. Hiervoor gebruiken wij Parnassys. Ouders mogen het dossier van hun kind inzien. Hiertoe kan een verzoek worden ingediend bij de directie van de school.
Zichtbaar
MijnRapportfolio
Onze leerlingen houden tijdens het schooljaar een rapportfolio bij. Mijnrapportfolio is een digitale app waarin zowel leerkrachten, ouders als kinderen items kunnen uploaden en kunnen invullen. Hierin laten kinderen zien wat ze hebben geleerd, wat ze willen leren en waar ze trots op zijn. Het rapportfolio biedt onze kinderen de mogelijkheid hun eigen leerproces te volgen en te sturen. Het rapportfolio is procesgericht. Een rapport met enkel cijfers is productgericht, vaak stopt het leren wanneer het cijfer binnen is. Middels het bijhouden van een rapportfolio willen wij onze leerlingen laten zien dat zij zelf een grote invloed hebben op hun leren en op hun toekomst. Onze kinderen mogen trots zijn op wat zij hebben bereikt en dit mag gezien worden. Tevens ontvangt u de talentenkaart van uw kind naar aanleiding van de gemaakte IEP toetsen.
Continu proces
Kwaliteitsonderzoek/kwaliteitsverbetering
Verbetering van het onderwijs is een continu proces. Wij werken aan kwaliteitsverbetering door het stellen van doelen en het evalueren van de opbrengsten. De doelen staan beschreven in een vierjarig schoolplan. De jaarplannen zijn afgeleid van het schoolplan en beschrijven de doelen voor het desbetreffende schooljaar.
Om de doelen te kunnen realiseren hebben we regelmatig vergaderingen, nascholingsdagen, volgen we trainingen en worden de groepen bezocht door de directie, de intern begeleider en leerkrachten.
Om de kwaliteit van ons onderwijs te monitoren, wordt eenmaal per vier jaar een QuickScan uitgevoerd en een oudertevredenheidspeiling en personeelstevredenheidspeiling afgenomen. Naast de onderwijsresultaten gemeten met de IEP zijn dit onze momenten om de kwaliteit tegen het licht te houden. De verbeterpunten zijn opgenomen in het schoolplan en uitgewerkt in de jaarplannen. De doelen voor het komende schooljaar kunt u lezen in het schoolplan 2019-2023* op de website: www.pbsheemstede.nl onder het tabblad onderwijs.
* In verband met directeurswisseling is het schoolplan één jaar opgeschoven: 2024 – 2028.
Ambitie
Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken is er op gericht onderwijskwaliteit te verbeteren. De kern is dat de leerkracht zijn onderwijs aanpast aan de hand van meet- en merkbare resultaten. Het verbeteren van resultaten start bij het maken van een grondige analyse naar achterliggende oorzaken. Aan de hand van de analyse wordt een plan gemaakt met meetbare doelen. Hiervoor kan het portfolio een juiste plek zijn, maar er kan ook een individueel handelingsplan nodig zijn.
Opbrengstgericht wil zeggen: het bewust, cyclisch en systematisch werken met als doel de grootst mogelijke opbrengst. De opbrengsten hebben betrekking op leerprestaties, sociaal emotionele vaardigheden, tevredenheid van ouders en leerlingen. Wij hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen. Wij werken doelgericht binnen de instructies in de klassen. De doelen worden vertaald op het juiste groepsniveau en worden opgenomen in het groepsplan om beter in te kunnen spelen op de verschillen binnen de groep.
Na 8 jaar
Onze resultaten
In onderstaande tabel ziet u de uitstroom van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs.
VWO | HAVO | HAVO-VMBO-TL | VMBO-TL | VMBO-BL/KL | |
2020-2021 | 23 | 6 | 3 | 8 | 0 |
2021-2022 | 27 | 7 | 4 | 4 | 1 |
2022-2023 | 16 | 4 | 3 | 3 | 0 |
In de onderstaande tabel ziet u de gemiddelde scores van de IEP eindtoets van het afgelopen jaar.
Landelijk gemiddelde | PBS gemiddelde | |
2016-2017 | 78,3 | 82,9 |
2017-2018 | 81,3 | 83,9 |
2018-2019 | 81,8 | 81,4 |
2019-2020 | geen eindtoets i.v.m. corona | |
2020-2021 | 79,7 | 81,3 |
2021-2022 | 80,0 | 85,1 |
2022-2023 | 79,5 | 84,4 |
Vijf jaar lang ontvangen wij de rapportgegevens van onze leerlingen die zijn doorgestroomd naar het voortgezet onderwijs. Zij bevestigen ons idee dat de leerlingen op de juiste plek in het VO terecht zijn gekomen.
Toezicht
Inspectie
Scholen bezocht door de onderwijs inspectie. Zij houden toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. In het schooljaar 2018/2019 heeft de inspectie ons bezocht voor een deelonderzoek professionele ruimte. Wij zijn trots op het resultaat.
Tevens vinden er op school audits plaats gericht op de kwaliteit binnen het inspectiekader. In het voorjaar 2022 hebben wij bezoek gehad van een audit team met een goede beoordeling.