Organisatie
Onze visie is het uitgangspunt voor ons onderwijs en wordt door het hele team “gedragen”. Er is een goede sfeer waarin een open en transparante communicatie met elkaar mogelijk is. Er is binnen de organisatie veel ruimte voor het leren van en met elkaar.
De schoolleiding draagt de eindverantwoording en samen met het MT en de diverse coördinatoren wordt aan de visie handen en voeten gegeven.
Hoe laat?
Schooltijden
Dag | Groep 1 t/m 4 | Groep 5 t/m 8 |
Maandag | 8.30 – 14.45 | 8.30 – 14.45 |
Dinsdag | 8.30 – 14.45 | 8.30 – 14.45 |
Woensdag | 8.30 – 12.15 | 8.30 – 12.15 |
Donderdag | 8.30 – 14.45 | 8.30 – 14.45 |
Vrijdag | 8.30 – 12.00 | 8.30 – 14.45 |
Welkom
Inloop
Graag willen wij op school de dag rustig en op tijd beginnen. Om dit te kunnen realiseren hebben we een aantal afspraken omtrent de inloop.
Op maandag mogen alle ouders mee naar binnen. Voor dinsdag tot en met vrijdag hebben we de volgende afspraken:
Groep 1:
De ouders mogen iedere ochtend mee naar binnen om hun kind naar de groep te brengen.
Groep 2:
De ouders mogen hun kind begeleiden tot aan de deur van het lokaal.
Groep 3 t/m 8:
De ouders brengen hun kind naar het schoolplein. Om 8.20u gaan deuren open van de school, kinderen druppelen zelf naar binnen. De leerkracht staat bij het lokaal te wachten om de leerlingen te begroeten. Zo zorgen we er voor dat de leerlingen op een rustige manier kunnen starten. Om 08.25u gaat de bel om leerlingen op het schoolplein te attenderen dat het bijna tijd is. De deuren sluiten om 08.30u.
Algemeen
U bent altijd vrij om na schooltijd samen met uw kind een kijkje te nemen in zijn/haar groep.
Hoeveel uur voor wat
Benutting van onderwijstijd
Kinderen hebben over 8 jaar basisonderwijs recht op 7520 uur onderwijstijd.
De verdeling is als volgt: de eerste 4 schooljaren (onderbouw): minimaal 3520 uur en de laatste 4 schooljaren (bovenbouw): 3760 uur.
De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw.
2021-2022
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | ||
2014-2015 | 930 | ||||||||
2015-2016 | 922 | 922 | |||||||
2016-2017 | 920 | 920 | 920 | ||||||
2017-2018 | 924 | 924 | 924 | 924 | |||||
2018-2019 | 958 | 958 | 958 | 958 | 888 | ||||
2019-2020 | 956 | 956 | 956 | 956 | 877 | 877 | |||
2020-2021 | 954 | 954 | 954 | 954 | 878 | 878 | 878 | ||
2021-2022 | 958 | 958 | 958 | 958 | 875 | 875 | 875 | 875 | |
2022-2023 | 971 | 971 | 971 | 971 | 903 | 903 | 903 | 903 | |
7522 | 7612 | 6641 | 5721 | 4489 | 3533 | 2656 | 1778 | 903 |
Vakantierooster schooljaar 2022-2023
Eerste dag | Laatste dag | |
Herfstvakantie | 21-10-2023 | 29-10-2023 |
Kerstvakantie | 23-12-2023 | 07-01-2024 |
Voorjaarsvakantie | 17-02-2024 | 25-02-2024 |
Goede vrijdag | 29-03-2024 | 29-03-2024 |
Pasen | 01-04-2024 | 01-04-2024 |
Meivakantie | 27-04-2024 | 12-05-2024 |
Hemelvaart en vrije dag | 09-05-2024 | 10-05-2024 |
Pinksteren | 20-05-2024 | 20-05-2024 |
Zomervakantie | 20-07-2024 | 01-09-2024 |
Ingeroosterde vrije dagen | ||
Vrije middag voor kerst | 22-12-2022 | Alle groepen 12.00 uur uit |
Vrije middag voor zomervakantie | 19-07-2023 | Alle groepen 12.00 uur uit |
Studiedagen 2023-2024 | ||
Vrijdagmiddag | 22-09-2023, 12.00u | Groep 1 t/m 8 |
Maandag | 30-10-2023 | Groep 1 t/m 8 |
Donderdag | 16-11-2023 | Groep 1 t/m 8 |
Dinsdagmiddag | 05-12-2024, 12.00u | Groep 1 t/m 8 |
Maandagmiddag | 05-02-2024, 12.00u | Groep 1 t/m 8 |
Vrijdag | 16-02-2024 | Groep 1 t/m 8 |
Dinsdag | 12-03-2024 | Groep 1 t/m 8 |
Woensdag | 03-04-2024 | Groep 1/2 |
Donderdag | 18-04-2024, 12.00u | Groep 1 t/m 8 |
Vrijdag | 28-06-2024 | Groep 1 t/m 8 |
Organisatiestructuur
Schoolorganisatie
Bouw 1-2 bestaat uit 3 kleutergroepen: groep geel, groep rood en groep blauw. De kinderen starten in de ochtend in hun eigen groep samen met de leerkracht van de desbetreffende groep. Tijdens speel- werktijd gaan zij groepsdoorbrekend leren. Ieder lokaal heeft zijn eigen specialisatie. We hebben een lokaal met bouw en constructiematerialen en opdrachten, een lokaal met spelactiviteiten en een lokaal met creatieve opdrachten en ontwikkelingsmaterialen..
Buiten de lokalen hebben we nog een lees-luisterhoek.
De kinderen starten en sluiten de dag af met hun eigen leerkracht.. De leerkracht van de groep van uw kind is voor u als ouder het aanspreekpunt. De ontwikkeling van de kleuters wordt gevold middels het leerling volgsysteem: MijnKleutergroep.
Naast de 3 kleutergroepen hebben we een bouw 3/4 met 3 groepen, een bouw 5/6 met 3 groepen en een bouw 7/8 met 3 groepen. We leren met gecombineerde groepen om de volgende redenen: Ieder kind is het ene jaar de jongste van de groep en het andere jaar de oudste. Dit biedt voor kinderen het leren omgaan met deze rollen.
De groepen kennen ieder jaar een andere samenstelling. Je blijft met je basisgroep in principe bij elkaar, maar er komt een ander gedeelte van de groep bij. Het voordeel hiervan is dat een kind ieder jaar weer een nieuwe kans heeft om zich te laten zien. Soms hebben kinderen zich een rol aangemeten die de rest van de schoolperiode bepalend kan zijn. Daarnaast leren kinderen om te gaan met zoveel mogelijk diversiteit. Op cognitief gebied kun je binnen een gecombineerde groep het onderwijs beter en effectiever laten aansluiten bij de onderwijsbehoefte van de kinderen.
Het werken met drie gelijke groepen in een bouw heeft als voordeel een intensieve samenwerking binnen het team van de bouw. Dit betekent meer afstemming op onderwijsaanbod, onderwijstijd en een bredere kijk naar de ontwikkeling van kinderen en het leren van elkaar als leerkrachten.
Het team bestaat uit ongeveer 25 personen, naast groepsleerkrachten zijn er diverse vakleerkrachten en ondersteuners die verantwoordelijk zijn voor het onderwijs op onze school.
De schoolleiding en de specialisten vormen samen het managementteam.
Regelmatig zult u ook kennis maken met studenten van de PABO of Nova, zij worden opgeleid tot toekomstige leraren of onderwijsassistenten en bij ons begeleid in de praktijk.
Wie doet wat?
Taken en functies
Schoolleider | Lisette Vlek van Marken |
Adjunct schoolleider | Marloes van der Klugt |
Intern begeleider | Martine Stegeman |
ICT coördinator | Liesbeth Jansen |
Hoogbegaafdheid coördinator | Dimphna Lippes |
Cultuur coördinator | Marleen Loeff |
Aandacht functionaris | Marleen Loeff |
Preventiemedewerker | Myrthe Heems en Karin Lambers |
Vertrouwenspersoon (voor kinderen) | Tahnee Jimmink |
Vertrouwenspersoon (leerkrachten) | Tahnee Jimmink |
Vakleerkracht gym | Nienke Visser (ma-do) / Pelle de Waard (wo-vrij) |
Vakleerkracht muziek | Gunnar Graafmans |
Ondersteuning zorgleerlingen | Dymphna Lippes (ma-di-do-vrij ), Angela Lommerse (ma-do-vrij) |
Onderwijsassistente | Myrthe Heems (ma-di-do) |
Administratieve ondersteuning | Angenita Linders (di-vr) |
Conciërge | Edwin van Keulen (ma) |
Hoe zijn wij te bereiken?
Leerkrachten zijn te bereiken op hun werkdagen tussen 08.00 en 17.00u via Parro. Eventueel kunt u bij dringende vragen naar school bellen.
Aanbod bouw 1-2
Het jonge kind
Middels ons thematisch onderwijsaanbod bieden wij betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kinderen. Gedurende het schooljaar is daarin een opklimming in moeilijkheidsgraad.
Activiteiten van jonge kinderen liggen hoofdzakelijk in de spelsfeer. In deze spelactiviteiten zijn de leeractiviteiten ingebed. Spelactiviteiten brengen een totale persoonlijke ontwikkeling teweeg, waarin ook kennis en vaardigheden besloten zijn. De activiteiten berusten op handelingen, beantwoorden aan betekenisverlening en beantwoorden aan de behoefte aan contact. Spelactiviteiten zijn niet alleen belangrijk omdat ze in sociaal en emotioneel opzicht veel kansen bieden om ervaringen op te doen. Spelactiviteiten vormen voor jonge kinderen een essentieel ‘instrument’ in de cognitieve ontwikkeling, omdat ze taal en denken beïnvloeden.
Om te komen tot een beredeneerd aanbod stelt de leerkracht zich de volgende vragen:
- Komen alle ontwikkelingsgebieden in voldoende mate aan bod?
- Werk ik doelgericht?
- Biedt het aanbod voldoende uitdaging tot ontwikkeling op verschillende niveaus?
- Is het aanbod betekenisvol en zorgt het voor grote betrokkenheid?
- Sluit het aanbod (of delen daarvan) voldoende aan bij de aanvullende en extra onderwijsbehoeften van (individuele) kinderen?
- Hoe organiseer ik het aanbod?
- Welke rol neem ik bij het aanbieden van het onderwijs?
- Hoe evalueer ik het onderwijsaanbod?
Om dit te kunnen realiseren hebben de leerkrachten goed zicht op de ontwikkeling van hun kinderen ten aanzien van die doelen. Een goed kindvolgsysteem is hierbij essentieel. Hiervoor gebruiken zij: Mijnkleutergroep. Vervolgens beschikken leerkrachten over organisatorische, didactische, instructie- en interactievaardigheden om het aanbod op de juiste wijze aan de kleuters aan te bieden.
Onze vakken
Vak en vormingsgebieden
De kerndoelen die vanuit het Ministerie van Onderwijs gesteld zijn, zijn streefdoelen waar scholen zich op moeten richten. De methodes die wij gebruiken voldoen hier aan.
Daarnaast vinden wij het belangrijk om ons aanbod af te stemmen op de onderwijsbehoefte van onze kinderen.
Bla bla bla
Taal en spelling
Wij starten in groep 3 met Zin in lezen gecombineerd met de leerdoelen vanuit de methode Lijn 3.
Dit is een methodiek voor het aanvankelijk leesonderwijs. De kinderen krijgen de kans om op hun eigen niveau in hun eigen tempo te leren lezen.
In groep 4 zetten we deze ontwikkeling voort.
We streven ernaar dat in groep 6 alle kinderen het technisch leesonderwijs kunnen afronden. Voor de kinderen die dit nog niet behaald hebben gaan we door met het geven van leesonderwijs op maat, vergezeld van gerichte instructie.
In de hogere leerjaren wordt in het technisch leesonderwijs veel aandacht besteed aan het lezen als zelfstandige activiteit, het vrije lezen. Vaak beginnen
we dag met een half uur stillezen en afgesloten met een stukje boekpromotie waarin kinderen kunnen vertellen wat ze gelezen hebben.
Taal bieden we aan middels Ginzy kids. Binnen Ginzy kids kunnen we zowel in de methode Taal actief werken maar ook op basis van de leerlijnen. Taaldomeinen die aangeboden worden, zijn luisteren, spreken, stellen, alfabet en taalbeschouwing. Onder taalbeschouwing verstaan we o.a. het benoemen van woordsoorten en zinsdelen, alfabet en woordenboekgebruik.
Voor de spelling gebruiken we de spellingslijn van de methode Taalactief spelling. Dagelijks oefenen de leerkrachten met de kinderen de spelling categorieën aan de hand van een dictee en gerichte oefening.
Deze oefening kan bestaan uit oefeningen uit het werkschrift, leerstijlspellen of door middel van het digitale oefenprogramma van Ginzy kids Taal actief.
Bij begrijpend lezen ligt het accent op de beleving en het begrip van de tekst en bij studerend lezen verschuift dat naar begrip en vaardigheid. We gebruiken de methode ‘Nieuwsbegrip XL’. Deze methode komt elke week met een nieuw thema, gebaseerd op actuele gebeurtenissen in de wereld. Dit stimuleert de kinderen enorm.
Vanaf groep 5 bereiden de kinderen een spreekbeurt en een boekbespreking voor.
Ssssssssst!
Stilleesbeleid
Stillezen is een periode van ongestuurd lezen, gebaseerd op het eenvoudige uitgangspunt dat door meer lezen de leesvaardigheid beter zal worden. Het doel van stillezen is leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen.
Stillezen is een belangrijk middel om van jonge lezers levenslange, zelfstandige lezers te maken, o.a. omdat bij stillezen het recreatieve aspect van lezen voorop staat. Kinderen die veel lezen, doen het beter bij begrijpend lezen omdat hun woordenschat is toegenomen.
- Op de Prinses Beatrixschool hebben we afgesproken dat we elke dag starten met een half uurtje stillezen door de hele school.
- Na elk leeshalfuurtje is er 5 minuten de tijd voor boekpromotie. Sommige kinderen kunnen vertellen over hun leeservaring.
- De leesboeken staan in de schoolbibliotheek en zijn ingedeeld op 3 niveaus.
- Tijdens het lezen leest de leerkracht ook, of geeft hulp aan zwakke lezers.
- We vullen de bibliotheek elk jaar aan met nieuwe boeken.
Yes, I can!
Engels
In groep 5 t/m 8 wordt gewerkt met de doelen vanuit SLO. De doelen die de leerlingen moeten behalen wanneer ze de basisschool verlaten zullen geïntegreerd worden in het thematisch onderwijs.
Links of rechts?
Schrijven
Schrijfonderwijs start bij ons op school in de groepen 1 en 2. Dit doen we niet door schrijfonderwijs aan te bieden maar door veel aandacht te besteden aan zowel de grote als de kleine motoriek. Vanaf groep 3 tot en met groep 6 gebruiken we de methode “ Klinkers”. In groep 3 en 4 schrijven we met een potlood, in groep 5 en 6 met een aangepaste schoolpen of potlood en in groep 7 en 8 schrijven we met een blauwe of zwarte pen.
1 +1 = ?
Rekenen
In 2022 zijn we gestart met de nieuwe methode Pluspunt 4. We werken met de papieren versie aangevuld met digitale tools. De methode is opgebouwd in 10 blokken van 3 weken, 2 instapweken en 3 parkeerweken.
Allerbeste rekendidactiek: preventief én uitdagend
Malmberg combineert de sterke elementen uit de traditionele en realistische rekendidactieken in één vorm: evenwichtig rekenen. De beste balans tussen oefenen en realiteit. Drie didactische modellen ondersteunen jou als leerkracht bij het geven van goed rekenonderwijs: het drieslagmodel, het handelingsmodel en het hoofdfasenmodel.
Programma met ruimte
Het programma van Pluspunt is met 30 weken en 1 doel per les efficiënt en compact. Daarnaast zijn er 2 optionele instapweken en 5 parkeerweken waarmee je het hele jaar kunt invullen en het leerprogramma nog meer op maat kunt maken. Pluspunt geeft je dus alle ruimte om de kinderen naar eigen inzicht extra instructie, oefening of uitdaging te geven
Uitdagende rekenprojecten
Uniek voor Pluspunt is het Rekenlab, ideaal voor een parkeerweek. In het Rekenlab werken de kinderen aan realistische reken-wiskundige uitdagingen, waarbij ze gebruikmaken van 21e-eeuwse vaardigheden en onderzoekend en ontwerpend leren.
Voor meer informatie: www. malmberg.nl (pluspunt 4)
Denken over…
Godsdienstonderwijs/ levensbeschouwende vorming/Burgerschap
Binnen het thematisch leren besteden we aandacht aan de verschillende levensbeschouwingen. Kennis hierover vinden wij belangrijk en dit doen we door levensbeschouwingen uit te diepen binnen onze thema’s. We willen aansluiten op de diversiteit binnen onze samenleving om een bijdrage te kunnen leveren aan een menswaardige/ mensaardige wereld.
Onze omgang
Sociaal- emotionele ontwikkeling
Om tot leren te kunnen komen vinden wij het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Enerzijds geven we dit vorm door een sociaal veiligheidsplan en anderzijds door kinderen concreet sociale vaardigheden aan te leren in de dagelijkse praktijk.
Het boek en de aanpak vanuit Klassenkracht van Jelly Bijlsma is de rode draad die wij toepassen op school. Wij hanteren hierbij 5 fases:
- Forming ( week 1-2)
Dit is de kennismakingsfase. Kinderen hebben allerlei vragen over de andere kinderen, hun rol in de klas, hoe zal de juf of meester zijn, waar liggen alle spullen enz. In deze fase zetten we veel kennismakingsoefeningen en kennismakingsspellen in. - Storming ( week 3 -8)
Deze fase gaat vooral over krachtmetingen en het innemen van rollen. Centraal in deze fase staat: wie is hier de baas? Er ontstaat onenigheid, ruzie en gedoe. De groep moet actief begeleid worden. Er moet een positieve leider opstaan die een sterk sociale persoonlijkheid heeft en zijn leidersrol niet baseert op macht. Ook in deze fase worden passende werkvormen ingezet. - Norming ( week 1 – 12)
De regels, normen en waarden worden vastgesteld en nageleefd. Dit zijn de formele regels vanuit school maar ook informele regels en doelen die er voor moeten zorgen dat er naast een prettig leefklimaat ook een fijn werkklimaat kan ontstaan. In deze fase wordt de missie van de groep en de daarbij behorende afspraken geformuleerd door de groep en krijgt dit een zichtbare plek in de klas. - Performing ( week 8 – 36)
De rollen zijn verdeeld, onderlinge verhoudingen zijn in balans en de kinderen kennen de routines en weten wat er van ze verwacht wordt.
In een positieve groep wordt hard gewerkt en ieder kind mag er zijn. - Adjourning ( week 36 – 40)
Afscheid nemen staat centraal in deze fase. Je kijkt met de groep terug welke doelen er behaald zijn en hoe het jaar geweest is. Je houdt er rekening mee dat elk kind op een andere manier een jaar afsluit. De een kan emotioneel reageren en de ander kan zich juist afzetten van de groep.
Naast het begeleiden en aanbieden van verschillende werkvormen binnen deze 5 fases vinden we het ook belangrijk dat kinderen vaardigheden aanleren. De vaardigheden die we op school inzetten komen uit de SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) een leerling volgsysteem om de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind te kunnen volgen.
De volgende onderwerpen komen schoolbreed in alle groepen aan bod: De leerkrachten van groep 2 t/m 8 nemen 2 keer per jaar een sociogram af op gebied van samen leren en samen spelen. In groep 7 en 8 vullen de leerlingen 1 keer per jaar de veiligheidsmonitor in.
Met deze uitslagen wordt gekeken naar de rollen in de groep. Ook kan er gekeken worden naar mogelijke vriendschappen. Aan de hand van het sociogram kan er tijdens het trainen van vaardigheden rekening gehouden worden met wie er aan elkaar gekoppeld kan worden. Wat zetten wij verder in bij het streven naar een zo veilig mogelijk klimaat?
Missie en regels
Gezamenlijk worden in de eerste drie weken de belangrijkste regels en de missie van de groep opgesteld. Afspraken worden gemaakt. De afspraken kunnen vertaald worden naar concreet waarneembaar gedrag (wat zie ik, wat hoor ik). Elke week staat een weekdoel centraal om hierop regie te kunnen voeren. In de eerste fase blikken we iedere dag terug op de missie en de regels, later in het jaar doen we dit wekelijks.
Thermometer
4x per jaar nemen we de thermometer af om een beeld te krijgen hoe de kinderen zich in de klas voelen.
De leerkracht bespreekt “ bij opvallende “ uitkomsten dit individueel met het kind.
Rooster
In iedere groep staat het sociaal-emotioneel aanbod 2 x per week op het rooster.
2x 20 minuten worden er geoefend met de vaardigheid die centraal staat.
Kinderen en hun sociale talenten
Dit is een methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij gebruiken deze methode als bronnenboek.
OOK traning
In groep 5/6 bieden we de OOK training aan. Deze 6 weken durende training gaat in op je rol in de groep. De OOK training wordt alleen ingezet bij groepen met een specifieke hulpvraag.
108 werkvormenboek
In dit boek staan vele varianten van aanbod beschreven die geschikt zijn tijdens de 5 fases.
De wereld om ons heen
Thematisch leren/ Wereldoriëntatie
Zie thematisch leren
Links… rechts… links…
Verkeer
We maken gebruik van de maandelijkse katernen van 3 VO. Daarin komen uiteenlopende verkeerssituaties uitvoerig aan de orde. In groep 7 leggen de kinderen een verkeersexamen af.
Omgaan met
ICT en mediawijsheid
We leven in een informatiesamenleving waarin verschillende technologische en mobiele toepassingen zoals computers en telefoons elkaar snel opvolgen.
Hierdoor wordt onze toegang tot informatie steeds gemakkelijker. Ook hebben we de mogelijkheden die informatie in één klik te delen. Kinderen groeien op in een samenleving die gebruik maakt van veel verschillende media. Zij maken ook steeds meer gebruik van informatie die beschikbaar is via internet. In het onderwijs moeten kinderen leren hier op de juiste manier mee om te gaan.
Sinds schooljaar 2022-2023 beschikken we over een 3Dprinter. Het komende jaar wordt de 3Dprinter ingezet voor het ontwerpen in de groepen 5 t/m 8 waar dit mogelijk is.
Waar willen wij op onze school ICT voor inzetten? Met ingang van schooljaar 2022-2023 is digitale geletterdheid een verplicht onderdeel van het curriculum. Digitale geletterdheid heeft 4 onderwerpen:
- Basiskennis en vaardigheden
- Informatievaardigheden
- Mediawijsheid
- Computional thinking
Voorbeelden uit de praktijk:
- Basisvaardigheden voor bijvoorbeeld maken van een werkstuk
- Internet voor het opzoeken van informatie
- Leren omgaan met elkaar op het gebied van sociale media (groepsapp)
- Internet voor samenwerkingsdoeleinden zoals: blog, school overstijgende kennisuitwisseling: wij bieden onze zaakvakken thematisch aan middels 4x wijzer. Ten eerste is ICT hierbij nodig voor het opzoeken van informatie, het presenteren van de informatie, bijv. door middel van powerpoint, prezi of iets dergelijks.
- Specifieke software voor oefenen van leerstof (extra leertijd): daarnaast zorgen de oefenprogramma’s op de computer voor meer motivatie en directe feedback. Daardoor leren kinderen die bijv. rekenen op de computer vaak sneller en beter.
- Leerboek of methode gebonden software • Digitale toetsen zowel IEP als methode gebonden toetsen met een specifieke analyse van de gemaakte fouten zodat de leerkracht hierop interventies kan toepassen
- Digitaal leerlingvolgsysteem (IEP en Parnassys)
- Elektronische leeromgeving uitbreiden
Binnen onze visie past dat ICT tijdens het leren ervoor zorgt dat:
ICT helpt de leerkracht bij het beter overdragen van kennis. De leerkracht kan gebruik maken van multimediaal leermateriaal . De kinderen kunnen dit via het digitale schoolbord, laptop of tablet tot zich nemen. Het op deze manier kennis overdragen verhoogt de motivatie. De kinderen kunnen ook zelf op zoek gaan naar meer instructie over een bepaald onderwerp. Om kinderen te laten leren is het erg belangrijk dat kennis goed blijft hangen en dat ze deze kennis snel kunnen oproepen. De leeractiviteit die daar goed bij past is gestructureerd oefenen (automatiseren). Dit heeft vooral met herhalen en toepassen te maken. Het gebruik van de digitale programma’s kan een kind hierbij ondersteunen.
De inzet van de digitale programma’s verhoogt de motivatie en taakgerichtheid en vergroot het zelfvertrouwen van het kind. Op deze manier kun je onderwijs op maat bieden. Kinderen kunnen zelfstandig hiermee aan het werk en dat maakt ze minder afhankelijk van de inzet van de leerkracht. Kinderen kunnen op de computer op eigen tempo en niveau oefenen.
Dit geldt voor de kinderen die extra zorg nodig hebben maar ook voor kinderen die een aanbod hebben gericht op verbreding en verdieping van de leerstof. Kinderen met bijv. dyslexie kunnen teksten door de computer laten voorlezen. De kinderen blijven hierdoor gemotiveerder leren en het programma draagt bij aan hun zelfvertrouwen.
In beweging
Bewegingsonderwijs
De kleuters krijgen 1x per week gymles van hun eigen leerkracht. Zij kleden zich om in de klas en gaan vervolgens gymmen in het speellokaal binnen de school. De groepen 3 tot en met 8 hebben 2x per week 60 minuten gymles.
Gymkleding is verplicht en bestaat uit een korte broek met een T-shirt of een gympakje en gymschoenen. Als het weer wat kouder is mogen zij ook gymmen in een lange broek.
Wanneer uw kind een blessure heeft, of om andere redenen niet mee kan doen met de gymles, graag melden aan de gymleerkracht of aan de eigen leerkracht.
Wat ik belangrijk vind
Burgerschap
We geven kinderen taken en verantwoordelijkheden in de school en in de directe omgeving van de school. Vaardigheden die zij nodig hebben voor een (toekomstig) burger in onze democratische samenleving.
De school is de aangewezen plek om te leren omgaan met verschillen en om te leren samenwerken met anderen op basis van gelijkheid. We doen dit door kinderen medeverantwoordelijk te laten zijn voor de school en de omgeving.
De kinderen maken kennis met begrippen als democratie, grond -en mensenrechten, duurzame ontwikkeling, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met maatschappelijke diversiteit. Die kennis komt niet alleen uit een boekje, maar wordt ook geleerd door te oefenen in de praktijk.
Burgerschap komt uitgebreid aan bod binnen het thematisch leren.
Een eigen stem
De leerlingenraad
Binnen onze school hebben wij een leerlingenraad. De leerlingen hebben een eigen stem binnen de schoolorganisatie, zodat zij weten dat hun stem belangrijk is. Ze maken spelenderwijs kennis met democratische beginselen en bevorderen tevens hiermee het actief burgerschap van kinderen. Wij vinden het belangrijk kinderen te betrekken en verantwoordelijkheid te geven over schoolse zaken.
De organisatie:
- In groep 5, 6, 7 en 8 worden jaarlijks verkiezingen gehouden.
- Dit kan door middel van een spectaculaire campagne of door een kringgesprek met stemronde.
- Uit elke groep worden twee leerlingen gekozen. In de eerste vergadering worden een voorzitter, secretaris en een notulist gekozen.
- Zij komen 1x per maand bij elkaar, onder schooltijd of op enig moment dat een van de leden daartoe oproept.
- De besluiten die worden genomen worden door de leden in de eigen klas toegelicht.
- De leerlingen blijven een heel schooljaar in de leerlingenraad.
Waarover vergaderen zij:
- Ideeën uit de ideeën bus.
- Ideeën vanuit de klas.
- Eigen initiatieven.
- Voorstellen vanuit het team.
- Advies bij organisatie van bijvoorbeeld schoolreisje, feesten en projecten.
- Bevindingen bij het gebruik van lesmethodes.
- Gebruik van het schoolplein.
Het kiesreglement:
- Om geldig te stemmen mag op elke stembrief slechts een kandidaat aangeduid worden.
- Leerkrachten mogen niet deelnemen aan de stemming.
- Elke leerling wordt verwittigd van de plaats, het uur en de datum van de stemming.
Handig
Do, re, mi
Muziek
Ons muziekonderwijs wordt verzorgd door Gunnar Graafmans op de woensdagochtend.
Voor thuis
Huiswerk
Vanaf groep 6 heeft het huiswerk als doel de kinderen te leren plannen, het huiswerk zelfstandig te verwerken en er zorg voor te dragen dat het wordt ingeleverd en nagekeken. Er is een opbouw in de hoeveelheid huiswerk van groep 6 tot en met 8. Vanaf groep 7 wordt het huiswerk gepland in de agenda.
Leuk!
Bijzondere activiteiten
Schoolreisjes
Groep 1-2 gaat jaarlijks op schoolreis naar het Groenendaalse bos, een bezoek aan de speeltuin en een voorstelling vormen o.a. het kleuterprogramma. Bij slecht weer kan er naar een alternatief uitgeweken worden. Groep 3 en 4 gaan met de bus op schoolreis. Zij bezoeken of een educatief park ( bijv. het Archeon) of een pretpark (bijv. Duinrell).
Kamp
Groep 5 t/m 7 gaat op kamp, gedurende 1 nacht verblijven zij in Amstelveen op een terrein van de Scouting waar zij overdag een programma volgen, gevolgd door een gezamenlijke maaltijd, een avondspel en een overnachting. De groepen volgen elkaar per dag op.
De kinderen van groep 8 gaan bij de start van het schooljaar 3 dagen met elkaar op kamp. Leerkrachten en ouders dragen bij aan dit jaarlijks hoogtepunt voor groep 8 en zorgen voor een onvergetelijke ervaring.
Sportwedstrijden
Wij nemen ieder jaar deel aan het schoolvoetbaltoernooi met de jongens en meisjes van groep 7 en 8 en de Heemsteedse sportdag tussen verschillende scholen.
In de kerstvakantie kunnen kinderen op individuele titel meedoen aan het Heemsteeds tafeltennistoernooi.
Ook is er de Heemsteedse sportdag voor de groepen 7 en 8, het sportontbijt met groep 6 en de adventuredag van groep 5.
Vieringen
Wij vinden het belang van het samenzijn groot en dat doen we door samen te vieren.
Dit doen we bij de afsluiting van een thema, tijdens het paasontbijt, het kerstdiner of de kerstmusical, de eindmusical van groep 8, het sinterklaasfeest en ons jaarlijkse schoolafsluiting.
Excursies
Wij vinden het belangrijk dat kinderen de wereld ontdekken . Om dit te realiseren ondernemen we regelmatig uitstapjes/ excursies naar bijv; de Olmenhorst, boerderij Zorgvrij, het bos, etc.
Daarnaast willen wij graag dat kinderen kennismaken met het prachtige culturele erfgoed dat Heemstede en Haarlem + omgeving ons te bieden heeft. Het Frans Halsmuseum, het Corrie ten Boom huis, de grote St Bavo, etc, vinden we belangrijk vinden om met de kinderen te bezoeken. Buitenschoolse activiteiten worden bekostigd door het Prinses Beatrixsteunfonds.
Vervoer van leerlingen
Vervoer per auto
Wettelijke Regels vervoer:
- Gordels verplicht
Vanaf 1 mei 2008 mag in auto’s die op alle zitplaatsen gordels hebben, niemand meer zonder gordel worden vervoerd. Dus alleen kinderen vervoeren allemaal in een eigen gordel. - Te weinig plaats
Als op de achterbank al twee autostoeltjes of zitting verhogers in gebruik zijn, is er vaak geen plaats meer voor een derde. In zo’n geval mag een kind vanaf 3 jaar op de overgebleven zitplaats de gordel gebruiken. - Vervoer van “andere” kinderen
Van ouders en verzorgers wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een autostoeltje of zitting verhoger in de auto hebben. Maar er rijden misschien ook wel eens andere kinderen mee, bijvoorbeeld spelertjes van een jeugdteam naar een uitwedstrijd. Voor deze kinderen kan niet altijd een autostoeltje of zitting verhoger aanwezig zijn. Dit is niet verplicht.
Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (circa 50 km enkele reis) mogen op de achter zitplaatsen kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen) volstaan met gebruik van de gordel. - Taxi- en busvervoer
In bussen en op de achterbank van een taxi is een autostoeltje of zitting verhoger niet verplicht. Kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen moeten dan de gordels gebruiken. - Gedragsregels tijdens het vervoer
Als u kinderen voor school vervoerd neemt u een stukje van onze verantwoordelijkheid over. Een verantwoordelijkheid die wij zeer serieus nemen. Daarom adviseren wij u onderstaande adviezen ter harte te nemen zodat het vervoer veilig en plezierig zal verlopen. - Gebruik kindersloten op de achterportieren indien deze aanwezig zijn.
- Verwijder de sleutel uit het contact bij het (kortstondig) verlaten van de auto.
- Zet de auto zowel op de handrem als in de eerste versnelling / parkeerstand bij het (kortstondig) verlaten van de auto.
- Laat de kinderen zoveel mogelijk aan de trottoirkant uitstappen (houdt hier rekening mee bij het parkeren) of anders zo snel mogelijk na het uitstappen op een veilige plaats naast de weg plaatsnemen.
- Spreek met de kinderen af dat ze rustig zijn in de auto zodat u uw aandacht bij het verkeer kunt houden.
Verzekering
Gedurende activiteiten van school, inclusief het vervoer door ouders, zijn de kinderen verzekerd onder de schoolverzekering. Schade veroorzaakt aan de auto of schade veroorzaakt met de auto aan derden moet worden verhaald op de autoverzekering van de besturende ouder. Let wel: indien de besturende ouder een WA of WA beperkt casco verzekering heeft is schade aan de auto veroorzaakt door die bestuurder niet verzekerd. U dient zelf te zorgen voor een inzittenden verzekering voor het aantal personen dat u vervoert.
Vervoer per fiets
De kinderen van groep 7 en 8 gaan regelmatig als groep per fiets ergens naar toe.
We willen dit stimuleren i.v.m gezond gedrag.
We spreken af:
- Dat er minimaal twee volwassenen meegaan die de groep voor en achteraan begeleiden.
- Er reflecterende hesjes gedragen worden i.v.m. de verkeersveiligheid.
- Een mobiele telefoon en telefoonnummers van de kinderen meegenomen worden.
Lopend
Alle kinderen gaan met regelmaat als groep lopend ergens naar toe. Bij groep 1 en 2 gaat er altijd een extra begeleider mee als de afstand tot de school meer dan één kilometer is. Vanaf groep 3 kan de leerkracht alleen met de groep op stap.