De Prinses Beatrixschool
Onze school is een basisschool in Heemstede met een christelijke grondslag en maakt deel uit van TWijs, Stichting voor Christelijk/ katholiek Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland. Wat wij willen bereiken en waar wij voor staan kunt u onder andere in dit hoofdstuk lezen.
Waar staan wij voor?
Missie
De Prinses Beatrixschool heeft een naam hoog te houden. In de Componistenbuurt en ver daarbuiten. We lossen hoge verwachtingen in.
Wij zijn een baken, een begrip. Het is onze trots.
De Prinses Beatrixschool is een school met een rijk verleden.
Als een basis voor een nog rijkere toekomst. We koesteren de waarden en normen van eerdere generaties. We hechten aan cohesie. We doen het samen. Het is ons anker.
De Prinses Beatrixschool is een school in het heden. In een maatschappij met steeds andere eisen.
We bereiden kinderen erop voor, we bieden kansen voor nu en later – als leerling, als burger. Het is onze plicht.
De Prinses Beatrixschool is een school die de wereld wil omarmen.
Met cultuur en zingeving van overal. Wij zijn nieuwsgierig, open en betrokken, we respecteren anderen. We sluiten niemand buiten omdat we zoeken naar kansen en mogelijkheden. Het is ons geloof.
De Prinses Beatrixschool is een school die zichzelf verbetert. Met klassikaal onderwijs waar het moet, individueel waar het kan. Wij willen kinderen laten stralen, we willen plezier zien in de klas.
De Prinses Beatrixschool is een school vol energie. Je voelt het, je ziet het. We bewegen, we vernieuwen, we leggen de lat hoog. Het is onze drijfveer.
Onze school is een school die geen kind over het hoofd ziet. Waar plek is voor talenten in soorten en maten. We dagen ze uit, we laten ze tot hun recht komen.
Het is ons motto, het is wat we altijd zeggen: Jij kunt het.
Wat willen wij bereiken?
Visie
Wie zijn wij?
Identiteit
Wij willen kinderen uitdagen om zich veelzijdig te ontwikkelen voor nu en in de toekomst. Hierbij respecteren we het unieke in ieder kind. Kennisontwikkeling, persoonsvorming en zorg dragen voor de ander en de wereld om ons heen vinden wij belangrijk. We stimuleren kinderen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en te leren zelfstandig, kritisch, creatief en respectvol samen te leren en te leven.
Iedereen die zich thuis voelt bij onze manier van werken is van harte welkom.
Wij zijn nieuwsgierig, open en betrokken en er is ruimte en respect voor ieders inbreng.
Wij geven invulling aan onze identiteit door:
- samen momenten te vieren
- thema’s met elkaar te organiseren
- te zorgen voor elkaar en voor de wereld om ons heen
- kennis te maken met verschillende wereldgodsdiensten en geestelijke stromingen.
Onze school
Grootte van de school, ligging en huisvesting
De Prinses Beatrix is een middelgrote school met ongeveer 280 leerlingen en ongeveer 25 leerkrachten.
Wij werken met 12 combigroepen die gemiddeld uit 25 leerlingen bestaan. 30 leerlingen is het maximale aantal per groep.
We hebben 3 heterogene kleutergroepen van leerlingen uit groep 1 en groep 2.
Daarnaast hebben we dit schooljaar: 3 groepen 3/4, 3 groepen 5/6, en 3 groepen 7/8.
De school ligt in de landelijke omgeving van Heemstede en biedt uitzicht op de weilanden en het water rondom het Seminarium Hageveld.
Het ontstaan
Historie
De heer van Noppen sloeg eind 1959 de laatste paal en de heer Boers, een bestuurslid, legde op 15 april 1960 de eerste steen. De school was klaar op 1 oktober 1960. Op maandag 3 oktober 1960 kwamen de leerlingen. Die hadden de eerste maand van de nieuwe cursus nog op andere scholen doorgebracht. Er kwamen 33 kinderen van de Nicolaas Beetsschool, 17 van de Bosch en Hovenschool, 9 van de Dreefschool en 2 van de Crayenesterschool.
Het waren leerlingen van klas 1 t/m 4, die over twee klassen verdeeld werden. De school bestond uit 4 lokalen. Eén werd gebruikt als gymnastieklokaal. De school lag midden in de weilanden, dat er soms kalfjes op het schoolplein liepen, vonden de kinderen niet erg.
De Prinses Beatrixschool is in vijftig jaar uitgegroeid tot een volwaardige school met 12 lokalen en 280 kinderen. Het gebouw is aan alle kanten aangepast, maar gelukkig is de landelijke sfeer gebleven.
Wat vinden wij belangrijk?
Pedagogische aanpak
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich thuis voelen op school. School moet voor ieder kind een veilige omgeving zijn. Daarom is er ook aandacht voor de sociale en de emotionele ontwikkeling.
Wij streven ernaar dat, wanneer kinderen na 8 jaar basisonderwijs onze school verlaten dat ze het onderstaande (op pedagogisch gebied) bereikt hebben:
- zelfbewust zijn
- sociaal bewust zijn
- beschikken over zelfmanagement
- doelgericht gedrag laten zien
- beschikken over relationele vaardigheden
- persoonlijk verantwoordelijk zijn
- in staat zijn om tot conflictoplossing te kunnen komen en besluitvaardig zijn
- optimistisch kunnen denken
Wat vinden wij belangrijk?
Onderwijskundige aanpak
Om het maximale uit ieder kind te halen werken we doelgericht door middel van ons eigen instructiemodel. We streven naar een aanbod op maat.
Binnen ons onderwijs bieden we onderwijs op diverse manieren aan.
Het aanbod biedt ons handvatten om zoveel mogelijk aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van kinderen.
Uit wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat een lesaanbod dat inspeelt op diverse manieren van informatieverwerking het leerproces versterkt.
Omgeving
Geluid:
In onze schoolomgeving zijn leerplekken waar kinderen rustig kunnen werken. Kinderen kunnen gebruik maken van een koptelefoon om geluid uit te kunnen sluiten.
Licht:
Kinderen kunnen een leer plek uitkiezen aan het raam bij veel licht of op een andere plek in de klas waar minder licht is.
Temperatuur:
We letten er als leerkracht op dat het lokaal tijdens pauzes geventileerd wordt en dat we de stand van de verwarming aanpassen.
Werkplek:
In ieder lokaal hebben we formele en informele leer plekken ( zoals een bank of een zitkussen).
Emotioneel
Motivatie:
Om kinderen betrokken te krijgen bij de les vinden we het belangrijk om de les te starten met een prikkelende opening, dit kan door middel van een filmpje, probleemstelling, een korte uitwisseling, etc.
Conformisme:
Hoe spelen we in op de kinderen die zich moeilijk kunnen conformeren, hoe kunnen we ruimte bieden aan deze specifieke onderwijsbehoefte.
Structuur:
Wij hanteren eenduidige regels en afspraken met betrekking tot de leeromgeving zoals dezelfde pictogrammen, regels en afspraken, e.d.
Welbevinden:
Om tot ontwikkeling te kunnen komen is het van belang dat kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan.
Sociaal
Kinderen mogen leren in welke sociale context zij willen leren. Er zijn leerlingen die graag alleen willen leren maar ook leerlingen die in een tweetal, een kleine groep, een grote groep of samen met de leerkracht willen leren. Kinderen die verlengde instructie nodig hebben worden vaak automatisch gekoppeld aan de leerkracht terwijl zij aangeven behoefte te hebben interactie met andere kinderen en daardoor hun leerrendement kunnen verhogen.
Fysiologisch
Kinderen leren bij ons met hun oren (auditief) met hun ogen (visueel) met hun handen (tactiel) en met hun lichaam (kinesthetisch)
Auditief | Visueel |
• overdracht leerkracht – kind • luisteren naar verhalen • naar cd’s luisteren • rijmen & versjes • verhalen vertellen • rap | • digitale schoolbord • plaatjes en filmpjes • prentenboeken en informatieboeken • puzzelkaarten en puzzels • opzoeken van informatie |
Tactiel | Kinetisch |
• flip chute • dominospellen • zelf corrigerend spelmateriaal • voelletters • bordspel • kwartet • constructie materiaal | • vloerspelen • letter en cijfermat • opdrachten in de fysieke ruimte • dansen • rollenspel/drama • toneel • balspel met educatief doel |
Psychologisch
Kinderen kunnen globaal of analytisch ingesteld zijn. De meeste kinderen zijn globaal. Zij houden van overzicht en een samenhangend geheel. Zij hebben behoefte aan voorspelbaarheid. Om een globaal kind goed te kunnen ondersteunen is een globale introductie van belang, dit kan beslissend zijn voor hoe gemotiveerd de kinderen zijn.
Globale kinderen kunnen met een heleboel dingen tegelijk bezig zijn.
De analytisch kinderen leren het beste stapsgewijs en werken het liefst aan een ding tegelijk, volgens een bepaalde volgorde en volgens een bepaalde instructie. Zij bezitten vaak een van binnenuit komende motivatie en doen datgene wat ze gevraagd wordt.
Kinderen kunnen impulsief of reflectief zijn.
Impulsieve kinderen kunnen bij een vraag snel hun vinger op steken. Zij zijn in staat om snel informatie te kunnen verwerken.
Reflectieve kinderen hebben hier meer tijd voor nodig. Als leerkracht is het belangrijk om deze kinderen ruimte en tijd te geven om aan het woord te komen.
Binnen iedere groep wordt de lesstof van de kernvakken op 3 niveaus aangeboden
- Basisniveau (het kind volgt de leerlijn zoals in de methode wordt aangeboden en kan zo zijn/haar leerdoel behalen).
- Instructieniveau met verlengde instructie (het kind heeft extra uitleg, tijd, herhaling nodig om het leerdoel te kunnen behalen). Hierbij kan het ook voorkomen dat het kind extra begeleiding krijgt van de Remedial teacher of onderwijsondersteuner.
- Instructieniveau met verrijking en-of verdieping (het kind heeft naast het basisniveau uitdaging nodig om tot verdere ontwikkeling te komen en hogere leerdoelen te stellen). Hierbij kan het voorkomen dat de kinderen uit de bovenbouw niet voldoende hebben aan de verdiepingsstof binnen de groep en deelnemen aan de Plus klas (groep 5 t/m 8).
Hoe leren wij?
Thematisch leren
Voor onze zaakvakken leren wij thematisch. Dit doen we middels 4x wijzer wat prachtig aansluit bij onze visie en waar wij een toegevoegde waarde zien voor ons onderwijs en voor de toekomst door:
- Kinderen nemen een actieve leerhouding aan
- Kinderen zijn actief bezig en leren initiatieven nemen, stellen leer- en onderzoeksvragen op en leren presenteren, de leerstof vindt plaats in een betekenisvolle context waardoor nieuwe kennis beter kan inbedden. De opgedane kennis, inzichten, vaardigheden en attituden zullen betekenis hebben binnen de belevingswereld en daardoor beter beklijven
- Kinderen werken samen, kinderen doen mee vanuit hun eigen talenten en competenties en daardoor kunnen er nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan
- Het leerrendement ligt hoger doordat kinderen aan kunnen sluiten bij hun eigen talent
- Het onderwijs veel aantrekkelijker wordt en daardoor kinderen motiveert, uitdaagt, en nieuwsgierigheid prikkelt
Vier keer wijzer staat voor:
- De V van vragen:
De leerkracht weet wat er geleerd moet worden, wat de doelen zijn per schooljaar en voor de gehele schooltijd. De leerkracht selecteert vragen waarmee de kerndoelen gedekt worden. Deze vragen komen op de kennismuur en worden bij de start van het thema met de kinderen besproken zodat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. De kinderen moeten aan het eind van het thema het antwoord op de vragen weten. - De I van ik:
Het zou een gemiste kans zijn het kind en de al aanwezige kennis te passeren. Daarom staan we stil bij de vragen: “ wat weet ik al?” en “ wat zou ik willen weten?” Hierdoor worden kinderen nog meer betrokken bij het onderwerp en wordt de kans geboden verschillen in diepgang te creëren. - De E van Experimenteren en Ervaren:
Met name binnen de thema’s kan ruimte worden gegeven aan de talenten van kinderen. Door kinderen keuzes te geven of zelf mogelijkheden te laten bedenken kunnen kinderen op hun eigen manier ervaren, experimenteren en ontdekken. Dit doen we door gebruik te maken van een keuze uit opdrachtkaarten die gebaseerd zijn op de meervoudige intelligenties. De kinderen zijn vrij om een kaart te kiezen, maar uiteraard onder toeziend oog van de leerkracht. - De R van Resultaat:
We moeten weten waar we het voor doen. Daarom eindigt de les of het thema met het meten van het resultaat. Dit zijn de vragen die beantwoord moeten worden en bij de thema’s tevens de uitgewerkte opdrachten waar de kinderen een presentatie over kunnen geven. Wat heb je geleerd tijdens dit thema?
Binnen het thematisch leren zijn 3 interventies cruciaal:
1. De groepsgerichte leerkracht les
Minimaal eenmaal per week geeft de leerkracht zijn of haar thema les. Vertelt het verhaal, nodigt een deskundige uit, organiseert een excursie, houdt een kringgesprek, benut het digitale schoolbord, vertelt zijn/ haar eigen belevenissen, geeft instructie, enz.
2. Keuzemomenten
Gedurende een aantal momenten per week hebben de kinderen de gelegenheid om op hun eigen manier en vanuit hun eigen talenten het thema verder te verkennen, te onderzoeken en te ervaren. Hierbij maken ze gebruik van opdrachtkaarten.
3. De rijke leeromgeving
De leerkracht, de kinderen en allen die een steentje kunnen en of willen bijdragen zorgen voor een rijke leeromgeving in de klas en daarbuiten.
Wat is onze koers?
Schoolontwikkeling en speerpunten
Onze 4 speerpunten:
- Ieder kind is anders, we gaan uit van verschillen.
- Ik kan het zelf, we gaan uit van anatomie. Doelen formuleren en deze voor kinderen inzichtelijk maken.
- Ik ben meer dan taal en rekenen, we gaan uit van een breed curriculum.
- We leren samen, we helpen elkaar en leren en werken samen.
Onze ambities en doelen kunt u vinden in het schoolplan. Dit is voor een ieder ter inzage.